Katere so pasti prehranske industrije?

Pred dnevi sem za neko revijo pripravila recept za burger. Seveda po divje, tako kot je pri meni v navadi. Pri raziskovanju na internetu sem si pogledala vse najbolj popularne recepte za burgerje in njegove omake. Ni me presenetilo, da niti en burger ni obstajal brez sladkorja. Sama pa ga nisem želela uporabiti. Kako sem se rešila iz zagate?

Kdaj ste nazadnje jedli kisle kumarice brez sladkorja?

Sladkor je dodan v veliko izdelkov, ki jih najdemo na trgovskih policah. Tudi na primer v vložene kumarice ali v mešanico začimb za peko na žaru. Podatki kažejo, da potrošnik, ki ima na voljo izdelek s sladkorjem in tistega brez sladkorja, v večini primerov izbere tistega z dodanim sladkorjem. Nevroznanstveniki so ugotovili, da sladkor na možgane deluje podobno kot kokain. Znano je, da prav podjetja, ki se najbolj približajo okusu »odvisnikov«, prodajo največ izdelkov in so najbolj uspešna.

Od tu naprej bi se lahko pogovarjali, kdo je kriv, a to ni naš namen. Cilj tega članka je, podati rešitve, ki vas bodo prepričale bolj kot sladkorni izdelki na policah trgovin.

Odvajanje od sladkorja naj bi potekalo od 20 do 28 dni

Ljudje, ki jedo veliko sladkorja, imajo težave s slabo koncentracijo in nihanjem razpoloženja, ki je posledica nihanja inzulina v krvi. Zato jim zdravniki priporočajo zdravo hrano z manj sladkorja, na katero pa se težko navadijo ali ne zdržijo brez sladkorja.

Raziskave so pokazale, da ljudje, ki uživajo hrano z manj sladkorja ali brez dodanega sladkorja, po 20 do 28 dneh »pozabijo« na prejšnji okus in hrano brez sladkorja ocenijo za nekaj ocen bolj okusno kot na začetku poskusa.

Prva rešitev je torej v tem, da svoj okus natrenirate po lastnih željah.

Nadomestki sladkorja so lahko nevarni

Nekateri v želji po manj sladkorja posežejo po nadomestkih. Najbolj znana umetna sladila so saharin, aspartam in manitol. Njihova kalorična vrednost je zelo nizka, a so na slabem glasu, saj so raziskave pokazale, da v velikih količinah vplivajo na hormonski sistem ali celo povzročajo raka. Predvsem moramo biti pozorni, da ne zaužijemo preveč tovrstnih sladil brez, da bi se tega sploh zavedali, na primer v »zero« in »light« pijačah.

Pri uživanju sladkorjev so omejeni bolniki z diabetesom tipa 1 in 2, kar pa ne pomeni, da hrano pripravljajo popolnoma brez sladkorja. Pri njih se radi zgledujemo, koliko in kakšni sladkorji so primerni pri vsakodnevnem prehranjevanju. Za diabetike so najbolj primerna naravna sladila, kot sta sorbitol ali fruktoza. Tudi ta lahko dvignejo krvni sladkor, a je krivulja bolj položna v primerjavi z namiznim sladkorjem.

Najljubši okus vrhunskih kuharjev je umami

Umami je eden izmed osnovnih petih okusov. Najbolje ga opišemo kot pikanten ali mesnat okus. Beseda umami je japonskega izvora in v prevodu pomeni “prijeten slan okus”. Poleg sladkega, grenkega, slanega in kislega okusa, predstavlja največji izziv vrhunskih restavracij. Umami so odkrili pred več kot stoletjem, potem pa pozabili nanj, dokler se znanost o nevrologiji in okusih ni bolj razvila. Danes umami iščemo predvsem v fermentirani hrani, v rastlinskih ali mesnih fermentiranih izdelkih.

S poskusi so pokazali, da ljudje, ki večkrat jedo hrano z umami okusom, ne potrebujejo toliko sladkorja v hrani. Najbolj znana fermentirana hrana Slovencev je gotovo kislo zelje. Poznamo pa še vrsto drugih načinov, kako lahko svojo hrano enostavno fermentiramo tudi doma. Tako uporabljamo kefirjeva zrna za pripravo mlečnega ali vodnega kefirja, tudi kombuča je zadnje čase pridobila na slovesu, mnogi pa si radi pripravimo tudi kimčiju podobno mešanico, ki je polna okusa, kislo-sladka in ne vsebuje dodanega sladkorja.

Fermentirana hrana pa ni le dober vir presežnega okusa, ampak je tudi polna probiotikov – malih organizmov, ki v našem črevesju tvorijo množično združbo. Kako množična je ta združba nam pove podatek, da je število teh organizmov kar za eno desetico večje, kot je vseh celic v našem telesu. Dobre bakterije v črevesju skrbijo za razgrajevanje hrane, ki jo zaužijemo (torej, da nas ne napenja), za sintezo nekaterih vitaminov iz skupine B in imajo celo tako močno vlogo, da uravnavajo vnetne procese in s tem razvoj bolezni v našem telesu.

Veliko raziskovalnih skupin v svetu vlaga svoje napore v razumevanje t.i. mikrobioma. V končni fazi bi ga radi programirali. Najlažje pa za njegovo dobro delovanje poskrbimo kar sami in to s preprosto hrano, ki ne vsebuje procesiranih izdelkov, ampak sladkorje nadomesti z raznolikimi okusi fermentirane hrane.

Naslednjič, ko si pripravljate svoj burger, namesto sladkorja raje uporabite umami. Meni je uspel popoln. Recept najdete TUKAJ.

Tako je, iz zagate me je rešil umami!

Dr. Katja Rebolj, www.katjarebolj.com