Mesec december je že tu. Službene zabave so v polnem teku, druženja ob kuhanem vinu tudi. Še nekaj dni in prišel bo praznični čas, ko bo na vrsti še druženje z družino. Poleg obiskovanja sorodnikov in prijateljev ne manjka še obiskovanje nakupovalnih centrov, poleg vsega pa se vsak potrudi,  da zaključi kar se da veliko projektov, ki si jih je zadal v tekočem letu. Kar naenkrat je naša dnevna rutina obrnjena na glavo, dobrote in skušnjave pa se ponujajo kar same od sebe.

Kako se torej lotiti svojega decembra, da januarja ne bo prehudo? 🙂

Prvo pravilo, ki se ga je potrebno držati, je: tudi v kaosu in divjanju z enega na drugi konec ohranimo kar se da veliko rutine. Ura spanja in zbujanja naj ostane vsaj približno enaka – telesu in vsem organom moramo omogočiti regeneracijo in ta se dogaja ponoči. Neprespani smo bolj razdražljivi, lahko nas boli glava ali pa hitreje zbolimo. Nič, kar bi si želeli, da se nam zgodi v vrhunci praznikov. Ste vedeli, da zaspani ljudje tudi težje občutijo sitost? Tudi zato je pomembno, da smo dobro naspani. Spanje nam bo pomagalo preprečiti decembrska prenajedanja. 🙂

Za to, da preprečimo prenajedanja, je pomembno tudi, da kar se da enake ostanejo tudi ure in količine posameznih obrokov. Napišimo si decembrski urnik z vsemi zabavami, druženji in opravki. Skušajmo mu kar se da prilagoditi urnik obrokov. Vsak dan pojejmo zajtrk. Ta obrok bo postavil dobro osnovo za vse nadaljnje obroke v dnevu. Naj bo hranilen, glede na mrzle dni je super, če je topel. Prileže se na primer prosena kaša z sadjem, morda pečeno jajce z zelenjavo. Že z zajtrkom vnesimo sveža živila, ki bodo pomagala našemu imunskemu sistemu, s čimer nadaljujemo tudi kasneje v dnevu. Kefir ali kislo mleko za malico, skupaj s pestjo oreščkov – na primer mandljev – predstavljajo odlično izbiro. Pri kosilu izberimo sezonsko tradicionalne obroke. Segedin ali kisla repa, kislo zelje ali rdeča pesa kot solata ob glavni jedi in podobne izbire naj se na naših krožnikih znajdejo vsaj enkrat, še bolje pa večkrat tedensko. Tako prehranjeni potem brez večjih nevarnosti pridemo na decembrske večerje, ki navadno ponujajo tisoč in eno izbiro, ki bi jo – če bi tja prišli sestradani – pojedli, brez da bi v tem sploh uživali. Na zabavi sami sebi obljubimo, da se bomo držali pravila »manj je več«. V vsakem okušenem grižljaju uživajmo. Hrano si narežimo na majhne koščke, vsakič med grižljajem odložimo pribor in preden ga ponovno primemo v roko, najprej pogoltnimo. Tako bomo podaljšali čas našega hranjenja in pojedli manj. Seveda je super, da poskusimo kar se da veliko ponujenega, brez slabe vesti pa se izognimo kupljenim slaščicam, piškotom, suhomesnatim izdelkom. Veliko naredimo tudi, če za žejo pijemo navadno ali mineralno vodo in se izognemo sokovom ali sladkim gaziranim pijačam. Gostitelj bo veliko naredil, če bo hrano ponudil v drugem prostoru ali vsaj stran od glavnega dogajanja. Da si torej hrano na mizi prinašamo sproti in ne da je vse na dosegu roke. Imamo še dva nasveta za zabave. Če so krožniki majhni, si naložimo vsake jedi le po en primerek in gremo jedi večkrat iskati. Na primer vzamemo en košček kruha in eno kepico francoske solate ali tatarskega biftka. Ko pojemo, gremo po drugo in tako naprej. Obratno pa naredimo, ko je krožnik velik. Takrat si naložimo na krožnik vse, kar bi radi poskusili, vendar se potem držimo, da po hrano ne gremo več kot enkrat. Če je hrana postrežena, izberimo tako, ki ima kar se da veliko tekočine, saj bo ta povečala našo sitost. Enako je z izbiro zelenjave. Izogibamo se cvrtja in omak ali prelivov. Pred sladico si vzemimo pavzo, vmes poklepetajmo, zaplešimo, odigrajmo kako igro in tako malce pomagajmo organizmu, da za sladico sploh pripravi prostor.

Poleg manj počitka in več hrane decembra navadno uživamo več alkoholnih pijač. Spijemo kak kozarec piva ali vina več, pogosto tudi žgane pijače. Tudi glede tega odpustki za naše (pre)grehe ne obstajajo, obstaja pa nekaj trikov prve pomoči. Prva je seveda preventiva. Pijemo le ob hrani in tudi ob vsakem kozarcu alkohola spijmo še kozarec navadne vode! Ta bo pomagala našemu telesu pri spopadanju z dehidracijo, ki jo povzroča alkohol. Pazimo tudi, da pomislimo, ko izbiramo pijače. Kar se tiče vina je na primer rdeče bolj pametna izbira, povzroča manj kisline v želodcu, ima tudi bolj ugodno antioksidativno delovanje. Določene žgane pijače so tudi super izbira po težki večerji, saj pomagajo prebavi. Nasprotno pa žganih pijač pred večerjo ne pijmo. Razen tega, da na prazen želodec ne pašejo in lahko povzročijo tudi slabost, nam bodo tudi omrtvičile brbončice in naše uživanje v kulinaričnih presežkih gostitelja tako ne bo mogli priti do polnega potenciala. Zavedati se moramo tudi kaloričnih vrednosti alkohola. So namreč precej visoke, sploh če pijemo mešane žgane pijače (koktejle) ali kuhano vino. Tu je dodanega še veliko sladkorja. V primerjavo – če ima kozarček vina nekje 80 kcal, jih ima lahko kozarček kuhanega vina tudi več kot 200, odvisno seveda od uporabljanega recepta. Preden se ponoči uležemo k počitku pa spijmo še dodaten kozarec vode s ščepcem soli, žličko sladkorja (ali medu) in malce limone. Pripravimo si jo tudi ob posteljo, če nas predrami žeja. Ko se zjutraj zbudimo, se potrudimo pojesti zajtrk. Z zajtrkom namreč pomagamo omiliti posledice prekratke noči. Antioksidanti organizmu pomagajo pri boju s prostimi radikali: špinača vmešana v jajce, kos polnozrnatega kruha, paradižnik z malce soli, bazilike in prelit z olivnim oljem, sveže iztisnjen pomarančni sok ali limonada z ingverjem in žličko medu so primer odličnega zajtrka po kakem kozarčku preveč popitega penečega vina. Pri kosilu pojemo še krožnik ali dva goveje juhe ali pa kislo sarmo in že do popoldneva se posledice več ne bodo čutile.

In na koncu. Tudi decembra ne pozabimo na rekreacijo! Čeprav je težko v napornih urnikih najti čas tudi za to, je potrebno, da si vsaj trikrat tedensko vzamemo uro časa zase. Še naprej obiskujemo našo vadbo, ki jo imamo tekom leta, pojdimo na sprehod v naravi, izkoristimo dogajanje in peljimo otroke ali družbo na drsanje, morda smučanje, sankanje … Potrudimo se zagnati svoj organizem in mu ne dopustiti, da se poleni. Mačka lepo prežene kratek sprehod v naravi. In čeprav se sprehajamo zelo počasi, saj komaj stojimo pokonci, izkoristimo svež zrak in kisik, ki bo pomagal telesu v boju z alkoholom.

In za konec. Karkoli se zgodi decembra: Ne kaznujmo in ne sekirajmo se. Še naprej bodimo zadovoljni s seboj, mesec december je vendarle mesec praznovanja. Januarja pa potem sprejmimo bolj odgovorne odločitve! Pa tudi teh ne kar čez noč in preveč radikalno. 🙂

Katja Simić, dietetičarka in promotorka telesne neodvisnosti