S pokončno telesno držo nad bolečine v križu

Vstopili smo v novo leto in marsikdo od nas si je zadal zaobljube in cilje, ki jih želimo v tem letu uresničiti. Morda so te želje usmerjene v več pozitivne motiviranosti, lastne kreativnosti, samozavesti in dobrih odnosov? Zelo verjetno pa si je marsikdo zaželel in zadal tudi več zdravja in manj bolečin v križu.

V tem prispevku si zato poglejmo kaj je pokončna telesna drža in kako lahko z njo preprečimo in odpravimo bolečine v križu ter ledveni hrbtenici in si s tem povrnemo dobro počutje.

Hrbtenica je pomemben temelj zdravja

Zdravja nikoli ne more biti preveč! Brez zdravja je težko biti ustvarjalen in uspešen na kateremkoli področju. Brez zdravja smo težko srečni. Pravijo, da je za izboljšanje splošnega počutja nujno imeti zdravo hrbtenico, saj to vpliva na vse nivoje našega bivanja – fizično, psihično in duhovno.

Vpliv sključene hrbtenice na zdravje

Sključena telesna drža se nanaša na medenico zvito pod telo (sedenje na trtici) in ramena sključena naprej. Taka telesna drža povzroča tveganje za poškodbe hrbtenice (hernja, stenoza, ipd.) in hrbteničnih živcev, tveganje za nepotrebno bolečino v križu, sklepih in mišicah, težave z organi v trebušni votlini, pospešeno sesedanje hrbtenice v starosti, itd. Seveda pa ne moremo zanemariti tudi psihičnega in duhovnega vidika vpliva telesne drže na zdravje. Pokončna hrbtenica nam daje več psihične moči, bistrosti, samozavesti in pretočnosti. Pokončnost nas dvigne nad težave v življenju in nas na nek način zdravi.

Pokončnost?

Mnogo od vas se je verjetno že ob besedi pokončnost takoj vzravnala. Je res? Verjetno pa se bo do konca tega prispevka zgodilo, da boste zopet zlezli skupaj. Veliko ljudi ves čas niha med sključeno držo in prisilno pokončno držo. Zato je ključno, da imamo znanje o tem, kako najti ravnovesje in se pravilno držati. V naši kulturi žal tega znanja primanjkuje, zato se je dobro zgledovati po tem, kako se držijo majhni otroci, kaj so vedeli naši predniki in kaj še vedno vedo o naši primarni telesni drži stara ljudstva po svetu.

Pokončna telesna drža ni prisilna in ni vojaška

Pokončna telesna drža za večino ljudi pomeni odpiranje prsnega koša, dviganje reber navzgor in dviganje brade proti nebu. Vse to povzroči več škode, kot koristi. V resnici povečuje tveganje za bolečino, saj stisne vratno in ledveno hrbtenico ter obremeni naše mišice. To je jasno vidi, ko stvar postane naporna in zlezemo skupaj.

Naša primarna telesna drža je sproščena in vsebuje sledeče karakteristike: rebra so spuščena navzdol v linijo s trebuhom, vrat je zadaj poravnan z linijo hrbtenice in brada približana prsnemu košu. Vse to sloni na dobro postavljeni bazi – medenici, ko sedimo in stopalih, ko stojimo. V zgled so nam lahko vsi majhni otroci.

Pokončna telesna drža je sproščena

Pri sedenju lahko pokončno telesno držo dosežete zelo preprosto. Večjo brisačo zložite v obliko zagozde in se na njo vsedite tako, da bo pod vašo medenico oziroma zadnjico. Uporabite lahko tudi rob stola. Pomembno pri tem je, da vam »zagozda« medenico nagne rahlo naprej. Naklon ne sme biti prevelik in povzročati neudobja. Pustite, da se noge odprejo s koleni navzven. V kolikor ste se namestili dobro, se lahko v telesu popolnoma sprostite, saj vas namesto mišic sedaj pokonci drži dobro postavljena medenica in vretenca zložena v liniji nad njo.

Skrivnost je v naklonu medenice. Avtorica slike: Clare Chapman

Zgornja slika prikazuje, kako slaba postavitev medenice vpliva na sključeno sedenje (levo) in kako dobra postavitev medenice vpliva na sproščeno in pokončno sedenje (desno). Ključ je torej v doseganju sproščenih mišic v hrbtenici. Tako sedenje lahko uporabljate, v kolikor nimate hernije diska na predelu L5-S1. Če hernijo na tem mestu že imate, potem je bolje, če začnete s tehniko Gokhale metode: sedenjem v naslonjalu z raztezanjem, ki ravno tako izredno učinkovita pri odpravljanu bolečin v križu.

Nad bolečine v križu z znanjem o telesni drži

Sključena telesna drža je torej povezana s pomanjkanjem znanja, veščin in napačnimi asociacijami, ki jih imamo ob besedah »drži se pokonci«. Za odpravo te težave zato nujno potrebujemo kakovostno znanje in ozaveščanje! Mnogo več takih in drugačnih smernic za učinkovito pokončno držo, tudi tehniko sedenje z raztezanjem, najdete v celostnem priročniku Rešite se bolečin v hrbtu v osmih korakih avtorice Esther Gokhale.

Knjiga Rešite se bolečin v hrbtu v osmih korakih

V živo pa se lahko tega učite na delavnicah od učiteljice Gokhale metode, Sabine Blumauer, ki je strokovna sodelovka Inštituta za neodvisnost

Brez dobre telesne strukture ni zdravega gibanja. Zato stopimo v novo leto s pokončno telesno držo, pokončnim in sproščenim sedenjem in nasmehom na obrazu! Bodimo zdravi, bodimo pokončni! Srečno!

Sabina Blumauer, učiteljica temeljnega tečaja Gokhale metode