MOTIVACIJA

Kaj je? Zakaj jo velikokrat izgubimo? Kako jo ponovno najdemo?

Motivacija je sila, ki nas žene k delovanju proti tistemu, kar si želimo. Je torej gonilna sila, ki nas spodbudi, da se premaknemo iz točke A v točko B.

Vse se začne s potrebo ali željo. Ko imamo potrebo po nečem ali neko željo / cilj, takrat se bo razvila motivacija in začeli bomo izvajati korake v smeri proti našemu cilju.

Na poti do cilja pa sta poleg motivacije nujna še vztrajnost in disciplina.

Kljub vsemu naštetemu se nam vseeno lahko zgodi, da v nekem trenutku enostavno izgubimo motivacijo. 

In to je popolnoma naravno. Možno je, da nam pomanjkanje energije kaže na to, da se moramo za trenutek ustaviti, napolniti z energijo in spočiti. Hkrati pa se moramo zavedati, da na naše življenje vpliva veliko faktorjev in imamo tako boljše in slabše dneve. Ključ je skrit v naši miselnosti, ki vpliva na počutje. Torej kakšne misli gojimo o sebi? Kaj si vsak dan rečemo? Se sploh zavedamo svojih misli?

Imamo misli zmagovalca ali poraženca? Verjamemo, da nam stvari, ki se jih lotimo, uspejo z lahkoto? Ali se moramo zanje močno potruditi in včasih še to ni dovolj?

Če imamo dovolj močno, pozitivno razmišljanje, bo naše nihanje razpoloženja manjše. Če smo v dobrem “stanju” bomo lažje in hitreje prišli do stanja uma, duha in telesa, ki bo za nas spodbuden, v katerem se bomo lažje stimulirali oz. motivirali.

Ko želimo doseči določen cilj, je pomembno predvsem, da vztrajamo in predvidimo, da v življenju prihaja do nihanj. Predvidimo, da imamo včasih več in včasih manj energije in se na to pripravimo. Če samo čakamo, da motivacija pride, odlašamo z delovanjem, se naš cilj lahko vedno bolj oddaljuje.

Motivacija je torej tesno prepletena s postavljanjem ciljev in upravljanjem časa. Na tej točki si lahko zastavimo vprašanje, kakšne cilje si postavljamo in zakaj jih želimo doseči ter kako pri tem upravljamo s svojim časom.

“Goldilocks pravilo pravi, da smo najbolj motivirani, ko opravljamo naloge, ki so točno na meji naših trenutnih sposobnosti. Ne pretežke, ne preveč enostavne, pač pa ravno pravšnje.”

Zunanja in notranja motivacija

Poznamo dve vrsti motivacije: notranjo in zunanjo.

Zunanja motivacija

Zunanja motivacija je povezana z “nagradami”, ki izhajajo iz zunanjega sveta. To je na primer: denar, pohvala, slava, plača, diploma, certifikat …

Pri zunanji motivaciji je treba vedeti, da se posamezniki lotevajo nalog, čeprav te same po sebi niso prijetne in v njih ne uživajo.

Na primer: Študent želi dokončati študij in pri tem sodeluje pri aktivnostih in zadolžitvah, ki mu jih naloži ustanova, pri kateri se izobražuje.  

Tovrstna motivacija je torej pogojena z neko nagrado, v našem  primeru diplomo. Včasih nas torej ženejo zunanji motivatorji in lahko bi rekli, da so velikokrat zelo učinkoviti. Obenem nam zunanji motivatorji pomagajo, da lažje opravimo naloge, ki so nam neprijetne in celo dolgočasne ter od nas zahtevajo več truda in vztrajnosti.

Dobro je vedeti, da smo si različni in da so tudi zunanji motivatorji za vsakega od nas lahko različni. Za nekoga je to lahko denar, za drugega so to dobri medosebni odnosi ali pohvala. Ko želimo motivirati sebe ali druge je dobro vedeti, kateri zunanji motivator je za nas ali drugega najbolj učinkovit, saj se s tem lahko hitreje približamo svojim ciljem ali ciljem neke skupine. (sodelavci, zaključek projekta …)

Notranja motivacija

Notranja motivacija je povezana z “nagradami”, ki izvirajo iz naše notranjosti.

Notranje smo motivirani takrat, ko delujemo kljub temu, da za to ne prejmemo nobene zunanje »nagrade«. Gre za to, da preprosto uživamo v tem, kar počnemo, oziroma vidimo priložnost za učenje, rast, nadgradnjo.

Dober občutek, zadovoljstvo, ponos in sreča so ”nagrade”, ki nam jih prinašajo notranji motivatorji.

Primeri:

  • Ko pomagamo prijatelju, da uspe dokončati neko nalogo.
  • Ko smo pozorni do občutkov drugih in nam drugi to vračajo.
  • Ko pomagamo pri stvari, v katero verjamemo.
  • Ko počnemo nekaj, kar nas osrečuje in izpopolnjuje.

Notranja motivacija je torej tesno prepletena z našimi interesi, strastjo, ter željo po skrbi za druge. Raziskave so sicer pokazale, da je notranja motivacija dolgoročno močnejša kot zunanja.

Kadar z veseljem in lahkotnostjo pristopamo do nalog, bomo le-te opravili veliko hitreje, prav tako pa se bomo ob tem še dobro počutili. To naj bo naš cilj. Prizadevajmo si najti pot, kjer bomo čim več nalog opravljali z užitkom in lahkotnostjo.

Kaj lahko naredimo, da ponovno najdemo motivacijo?

8 napotkov za dvig motivacije

Kot že rečeno, vse izhaja iz vaših misli. Misli so gonilo vsega. Zatorej poglejmo, kaj lahko storimo, ko potrebujemo nov mentalni zagon, ki nam prinaša več motivacije. Oziroma še bolje rečeno: kaj lahko naredimo, da delujemo v smeri proti tistemu, kar si želimo, tudi takrat, ko nimamo motivacije?

  1. Imejte načrt in si predstavljajte že dosežen cilj: Kadar imate načrt, se ga je lažje držati. Takrat tudi veste, kaj potrebujete, da dosežete cilj: katere pripomočke, koliko časa … Ko si lahko že v fazi načrtovanja predstavljate že dosežen cilj in občutke, ki jih ob tem začutite (veselje, ponos, samozavest… ), vas to še dodatno spodbudi k opravljanju posameznih korakov na poti do cilja.
  2. Vedeti morate, zakaj ste si postavili nek cilj: Vprašajte se: Zakaj je pomembno, da dosežem ta cilj? Zakaj je to dobro zame? Kako se bom počutil/-a, ko dosežem ta cilj? Odgovori na ta vprašanja so naša motivacija in dobro je, da jih imamo vedno v mislih in se večkrat spomnimo nanje.
  3. Odstranite (zunanje) motilce procesa: Ali veste koliko časa v resnici zapravimo za nepomembne stvari, ki nam ne prinašajo rezultatov? Ko resnično želite narediti močne korake v smeri svojega cilja, odstranite vse motilce procesa. Utišajte svoj telefon, ne surfajte po internetu in naj vas ne zanima vsaka objava na socialnih omrežjih.
  4. Kreirajte pozitivne in spodbudne misli: Vadite pozitivni samogovor in se spodbujajte. Ne dajte možnosti glasu znotraj vas, ki vas ne podpira pri doseganju zastavljenih ciljev. Vaš notranji govor si zapišite in ga vadite. Izberete si lahko več afirmacij, ki vam vlivajo moč, pogum in ostalo, kar potrebujete na vaši poti.
  5. Vaš um generira predloge: Na dan vsak človek proizvede več kot 6.000 misli. Vsaka misel je lahko nova možnost. Na vas je, da jo vidite kot tako. Sami se torej lahko odločate, kateri misli želite posvetiti pozornost, čemu slediti, katero pot izbrati. Vedno imate izbiro!
  6. Zavedajte se potencialnih ovir in tega, da nič ne traja večno: Vedite, da nič v tem življenju ne traja večno. Tudi trpljenje ali nelagodje sčasoma izgine. Na poti dostikrat doživljamo ovire, ali bolje rečeno izzive. Na nekatere od njih imamo vpliv, na druge vpliva nimamo. Dobro se je mentalno pripraviti na to, da izzivi vedno bodo in jih sprejeti kot del “igre”. Ko boste resnično sprejeli to modrost, boste lažje pluli čez situacije, v katerih vam ni preveč udobno. Ko sprejmete, da je to del življenja, vam je že samo zaradi tega lažje, saj se ne upirate več in ste pripravljeni doživeti nekaj neugodja z vedenjem, da ga bo enkrat konec in da bo takoj za tem ponovno lažje in boljše. Prav tako boste lahko bogatejši za kakšno modrost oz. novo vedenje.
  7. Največja nagrada je vaš uspeh – nagradite se: Ne glede na to čez koliko ovir ste morali stopiti na poti do cilja, na koncu je vaš trud poplačan. Zadovoljstvo in zmagoslavje, ki ga občutite ob dosegi cilja, je vredno vašega časa in truda. Nagrado lahko prejmete v materialni (višja plača, boljša izobrazba, boljši položaj… ) ali nematerialni obliki (pohvala, notranje zadovoljstvo, dvig samozavesti… ), lahko si jo podarite tudi sami in tako proslavite svoj dosežek.
  8. Uživajte vsak trenutek in počnite stvari, ki vas izpopolnjujejo: Kadar počnete stvari, ki vas izpopolnjujejo dobite več motivacije in zagona tudi za stvari, ki vam ne dišijo najbolj. Zavedajte se, da vsak dan bijete na stotine bitk. Nekatere so manj pomembne in nekatere bolj, a vendar so sestavni del vašega življenja. Preživite vsak trenutek življenja tako, da boste ponosni nanj.

Maja Kure, Coach in Trener


Za krepitev in hitrejšo dosego ciljev vam lahko pomaga tudi coaching. Tokrat vam ponujam 20-min pogovor na temo ciljev in motivacije.

Za posvet mi pišite na e-mail: maja.kure@gmail.com (www.plan8.pro)