Kako pomembna je neverbalna komunikacija?

Jasno je, da je komunikacija pomemben del našega življenja. A zdi se, da prav o tisi vrsti, ki je večji del komunikacije, skoraj premalo govorimo.

Danes vemo, da le nekje od 7-10% komunikacije temelji na verbalnem delu – to je verbalna ali besedna komunikacija. Preostalih 90% pa zajema neverbalna ali nebesedna komunikacija, pod katero spada intonacija in barva glasu, od 55-65% pa je govorica telesa.

Na to vrsto komunikacije “pozabljamo” predvsem zato, ker v današnji informacijski dobi veliko več komuniciramo preko telefona in interneta, kot pa v živo. Ne glede na to, da je tak način komunikacije prav tako lahko učinkovit, pa vseeno ne gre mimo dejstva, da so najuspešnejši odnosi tisti, ki potekajo “v živo”.

Naj še enkrat spomnim na pomemben podatek: po raziskavah sodeč je torej kar 90-93% komunikacije take, ki je izražena “v tišini” in nam velikokrat pove več, kot nam povejo izgovorjene besede.

Poznamo 7 aspektov neverbalne komunikacije

Brez dvoma je izraz na obrazu eden izmed najbolj “zgovornih” aspektov neverbalne komunikacije. Ne vem ali veste, ampak z našim obrazom lahko oblikujemo več kot 10.000 različnih izrazov. Zanimivo, kajne? Najlepši izmed vseh teh izrazov, ki jih lahko oblikujemo, pa je nasmeh. Ta je tudi najboljši in tako rekoč najdonosnejši za naše medosebne odnose.

Drugi aspekt so naše kretnje. Mednje sodi premikanje rok, nog in kimanje. Kretnje so nam v pomoč takrat, ko želimo poudariti besede ali jih na nek način prikazati. Velikokrat komu na primer rečemo, da govori z rokami, kar je lahko za poslušalce celo moteče, zato bodite zavestno pozorni na svoje kretnje z rokami. Velikokrat namreč to počnemo povsem nezavedno. Ta aspekt neverbalne komunikacije lahko drugim veliko pove o našem počutju, na primer, ko smo nervozni, pogosto z rokami preprijemamo kak predmet, ali pa se nam tresejo noge. V splošnem s kretnjami torej izražamo navdušenje ali neko napetost.

Poza je tretji pomemben aspekt neverbalne komunikacije, saj je pomemben za vtis, ki ga nekdo dobi o nas. Kako sedite ali stojite, je eden izmed pomembnih aspektov, ki vplivajo na to, kako vas drugi vidijo. Predstavljajte si na primer nekoga, ki stoji vzravnano in pokončno. Kaj vam sporoča? Prepričana sem, da se boste strinjali, da je ta oseba samozavestna in izraža notranjo moč. V nasprotnem primeru pa nekdo, ki stoji sključeno in gleda v tla izraža nesamozavest ali celo šibkost. Če želite s tem aspektom neverbalne komunikacije izražati prijateljstvo, ohranjajte odprto pozicijo. To pomeni, da stojite tako, da so vaše noge narazen toliko kot vaši boki, vaš trup je vzravnan in nimate prekrižanih rok. Vaša glava naj bo rahlo privzdignjena in sprostite svoje obrazne mišice.

Očesni stik je še eden izmed ključnih aspektov neverbalne komunikacije. Nemalo ljudi ima velike izzive pri vzdrževanju očesnega stika. Le-ta pa je najboljši način, da vzpostavimo dober odnos. Pogled v oči lahko kaže na to, da imamo interes za pogovor, da nas zanima kaj nam ima naš sogovornik za povedati. Nasprotno je lahko izogibanje očesnemu stiku izraz nezanimanja, kar je za nekoga lahko celo žaljivo. Seveda je pomembno, da očesni stik vzdržujemo v mejah normale in v nekoga ne strmimo predolgo ali preveč intenzivno. To lahko izpade agresivno. V kolikor imate izzive na področju vzpostavljanja očesnega stika je najbolje, da ga zavestno trenirate, kljub temu, da vam to sprva ne bo najbolj prijetno.

Peti aspekt neverbalne komunikacije je parajezik. Pod to uvrščamo ritem govorjenja, intonacijo in ton glasu, jezikovne spodrsljaje, premore ter poudarke besed. Vsi poznamo frazo, ki jo starši pogosto izrečejo svojim otrokom: “Ne uporabljaj takega tona, ko se pogovarjaš z menoj.” To je odličen primer tega, kako lahko parajezik vpliva na izgovorjeno sporočilo. Najznačilnejši primer parajezika je sarkazem, kjer ton, s katerim nekaj povemo, pomeni povsem nekaj drugega kot besede, ki smo jih izrekli. S to vrsto neverbalne komunikacije pa tudi čustveno obarvamo besede, ki smo jih izrekli.

Proksemike ali osebne bližine prav tako spadajo med neverbalno komunikacijo. Ko komunicirate z drugimi, morate biti pozorni na to, da ne vstopate v njihov osebni prostor, v kolikor z njimi niste v tesnejših prijateljskih ali intimnih odnosih. Vdor v osebni prostor je lahko namreč izredno moteč. Zato vedno pazite, da ne stojite preblizu osebe, s katero komunicirate. Za lažjo predstavo sem vam v spodnji tabeli pripravila kratek opis vrst medosebnih prostorov.

RAZDALJA MEDOSEBNI PROSTOR ZNAČILNOSTI
0 -0,5 m Intimni prostor Smo tako blizu, da se lahko dotikamo in zaznavamo vonj. Ta prostor je rezerviran izključno za ljudi, ki jim zaupamo in smo z njimi v intimnih odnosih.
0,5 – 1,2 m Osebni prostor Ta prostor je namenjen ljudem, s katerimi smo v tesnejših prijateljskih odnosih.
1,2 – 4 m Socialni prostor To je prostor, ki nam dotikanje že onemogoča in je za ljudi, ki so naši znanci ali s katerimi smo se šele spoznali.
4 m in več Javni prostor V tem prostoru je komuniciranje največkrat neosebno in največkrat z ljudmi, ki jih ne poznamo, ampak jih naključno srečujemo.

Zadnji, sedmi aspekt neverbalne komunikacije pa so psihološke spremembe, ki se kažejo kot fizični odzivi na naša čustva, ki jih doživljamo. Običajno so to tisti odzivi, ki nakazujejo na anksioznost oz. na to, da nam nekaj ni prijetno. Mednje spada potenje, rdečica in solzne oči. Ko opazite, da nekdo preko neverbalne komunikacije izraža te znake, je pomembno, da poskušate osebi nuditi oporo oz. občutek, da se lahko počuti varno in prijetneje.

Za uspešno komunikacijo torej ni pomembno samo, kaj povemo, ampak je v resnici veliko bolj pomembno, kako to povemo in kaj izražamo preko neverbalne komunikacije. Pri tem pa seveda ni pomembno zgolj to, kako vešči smo lastnega neverbalnega izražanja pač pa tudi to, kako zaznavamo neverbalno komunikacijo ljudi, s katerimi vzpostavljamo in gradimo odnose.

Bolj kot boste pozorni na vse omenjene vidike neverbalne komunikacije, uspešnejši boste pri svoji komunikaciji z drugimi. Posledično pa boste uživali v zadovoljujočih in trdnejših odnosih.

Špela Kresnik, mag. psihologije in mentorica za osebnostno rast, www.spelakresnik.com