Osteoporoza in gibanje – sta povezana?

Kaj je osteoporoza?

Klinična definicija osteoporozo definira kot stanje, ko je pri posamezniku povečano tveganje za zlom(e) kosti – ko se pojavijo zlomi, je bolezen že sicer precej napredovala. Gre za pojav, ko pride do zmanjšane mase kosti in porušene arhitekture znotraj kosti. To se zgodi, ko je razgradnja kosti večja od nastajanja nove kosti, zato se skupna masa kosti zmanjšuje. Na to dinamiko nastajanja in razgrajevanja pa vpliva več spodaj naštetih dejavnikov. Vseh še ne poznamo.

Kaj lahko pripomore k razvoju osteoporoze?

Maksimalna gostota kosti

Največja kostna gostota se v obdobju razvoja postopoma povečuje, vrh pa doseže približno okoli 25. leta (to je sicer odvisno od vsakega posameznika). Ugotovljeno je, da prehrana in telesna aktivnost odločilno vplivata na višjo vrednost maksimalne kostne gostote. Večja maksimalna kostna gostota deluje kot boljša zaščita pred osteoporozo.

Starost in staranje

Starost v kosti povzroči zmanjšanje števila celic, ki izdelujejo kost. Zato se po 30.-45. letu začne izgubljati kostna masa, kar vodi v zmanjšanje kostne gostote. To spet pomeni, da postane kost bolj krhka.

Menopavza pri ženskah (približno po 50. letu)

Menopavza povzroči določene hormonske spremembe, ki vplivajo tudi na kost – poveča se razgradnja kosti, nastajanje nove kosti pa se zmanjša. Zato se zmanjša celotna kostna masa. Poleg tega imajo ženske zaradi drugačne telesne sestave že na splošno manjšo kostno maso. Zato je med bolniki z osteoporozo več žensk!

Premalo kalcija in vitamina D

Pogosto se to zgodi v starosti, saj se takrat pojavijo spremembe v prebavilih (hranila se slabše vsrkajo v telo). Starostniki se tudi več časa zadržujejo v zaprtih prostorih in zato niso izpostavljeni dnevni sončni svetlobi, ki je pomembna za nastanek vitamina D.

Nekatere bolezni

Večje tveganje za osteoporozo lahko predstavljajo celiakija, alkoholizem, hiperparatiroidizem, nekatere vrste raka …

Nekatera zdravila

Najpomembnejša zdravila, ki pospešujejo osteoporozo, so glukokortikoidi.

Gibanje in osteoporoza?

Čeprav se na prvi pogled ne zdita povezana, je resnica nasprotna. Že prej smo omenili, da je telesna aktivnost zelo pomembna za doseganje maksimalne kostne gostote. Med gibanjem oz. športno vadbo pride tudi do pritiska na kosti, predvsem zaradi gravitacije. To naj bi spodbudilo kostne celice, da začnejo graditi kost.

Ko se gibljemo zunaj, smo izpostavljeni sončni svetlobi. To je pomembno, saj tako zagotovimo, da v našem telesu lahko nastane vitamin D!

Potemtakem je ukvarjanje s športom pomembno tako za doseganje maksimalne kostne gostote kot za preprečevanje oz. upočasnjevanje izgube kostne mase tekom našega življenja. Poleg tega pa gibanje ugodno vpliva na celotno telo, zato je pomembno, da si vzamemo čas zanj.

Luka Kropivšek, študent medicine